Saturday, July 14, 2007

Chokladprovning

Tidigare utlovade jag att återkomma med en testning av Amedeis chokladsorter när jag fått pengar. Problemet var bara att jag märkte att Amedeis pris fick Valrhona att kännas som Willys. Resultatet blev att jag köpte en 50g Amedei för 80 kr och fyra (100g) Lindt för 22 kr/st. Tog med hela härligheten till ett kompisgäng av skilda chokladpreferenser för en hård strid!

Deltagare:

Angelina:
Gillar inte mörk choklad, men kan äta i desperata lägen. Chokladjulkalendrar innehåller den godaste chokladen!

Malin:
Gillar mörk choklad. Gärna smaksatt med exempelvis mint eller Earl Grey. Nyser av mörk choklad.

Martin:
Gillar också mörk choklad, och den får gärna vara smaksatt. Gillar också chokladpraliner, om de är fantasifullare än de i aladinaskarna. Men körsbärslikörpralinerna i aladinasken gillar han.

Fredrik:
Gillar att smånibbla på dyra smaksatta chokladkakor eller frossa i billigare osmaksatt. Men får ont i magen efteråt.


Lindt Cuba 55%

Martin:
Väldigt mild

Fredrik: Kalenderchoklad.

Angelina: Nej! Smakar kaffe. Lite bitter men helt ok om man glömt Marabou.

Fredrik:
För lite kakaosmak och för mycket fettsmak.

Malin: Väldigt söt.

Martin: Ja.


Lindt Madagascar 65%


Malin: Jag fick en lakritssmak. Och alkohol. Fruktigare smak än förra.
Angelina: Fyllig smak men lite för stark. Jag skulle må illa om jag åt hela den här rutan.

Martin: Jag tycker den smakar lite aladinkörsbär. Frukt och alkohol som sagt.

Fredrik: Först känner man mest fettsmak, sen kommer nåt syrligt som känns positivt. För svag.


Lindt Ecuador 75%


Angelina: Woh! Smakar peppar eller nåt. Måste dricka vatten, den här var rentav äcklig.
Malin: Jord.

Martin: Beskare än de andra.

Malin: Men jag gillar det faktiskt. Men det här äter man för att äta choklad och inte för att äta godis. Angenäm!

Fredrik: Man får en massa smaker mot sig i början. Massa kakaosmak och inte sur, knappt sandig heller!


Lindt Excellence 70%


Martin: Smakar åt körsbärshållet.
Malin: Lik Madagascar.

Martin: Ja.

Angelina: Ja, sur. Oj, kaffe! För mycket kaffesumpsmak. Smakar som chokladbollar med för mycket kaffe i.

Fredrik: Sur, och blir surare och surare och surare. Fick inte ut nåt av den.

Malin: Konstig eftersmak.


Amedei ”9” 75%

Malin: Man känner ju mycket smak.
Angelina: Men gud vad smakar det? Nåt oväntat.

Martin: Mindre besk än den andra med 75%

Angelina: Stark men inte besk eller sur.

Martin: Mmm, mer besk än sur.
Malin: Lite smörig.

Fredrik: Ja! Om man släpper in luft i munnen smakar den chokladbollssmet!

Angelina: Rätt god faktiskt. Lite mildare.

Martin: God eftersmak.
Malin: Ja.
Angelina: Chokladig.

Malin: Hela munnen fylls av smaken. God utan att man vill äta mer.
Angelina: Det räcker med lite.

Martin: Lagom!

Malin topplista:

1. Cuba och Amedei, beroende på om man vill ha godis eller nöje

2. Resten typ samma

3. Lindt 75% kom sist


Martin topplista:

1. Amedei. Jag är beredd att betala.

2. Madagascar.

3. Ecuador

4. Cuba

5. Lindt 75%


Fredrik topplista:

1. Ecuador

2. Amedei

3. Madagascar

4. Cuba

5. Lindt 75%

Angelina topplista:

1. Amedei
2. Cuba

3. Resten

4. Lindt 75% var äcklig!

No comments: